Firmowe auta – podstawowe ABC

samochód firmowySzef powierzył Tobie zarządzanie pojazdami służbowymi? A może sam masz firmę w której pracownicy korzystają z pojazdów firmowych? Ten artykuł jest dla Ciebie. Dobre zarządzanie flotą daje szereg wymiernych korzyści. Niewłaściwe – może narazić przedsiębiorstwo na nadmierne wydatki. Co zatem robić? Korzystać z dobrodziejstw techniki i własnego umysłu – monitoring samochodów oraz wrodzony spryt uczynią zarządzenie o niebo łatwiejszym.

Większość firm posiada pewnie niewielkie floty pojazdów, zamykające się liczbie 10 aut. Istnieją jednak przedsiębiorstwa w których liczba pojazdów przekracza grube setki. Paradoksem jest fakt, że większość i dużych i małych firm korzysta ze zbliżonych (przynajmniej jeśli chodzi o model działania) narzędzi. Bardzo popularny jest na przykład monitoring samochodów. Dzięki technice gps możliwe stało się kontrolowanie położenia pojazdów firmowych. Systemu oparte o model gps wskażą nie tylko położenie pojazdu, ale też zaalarmują fleet managera wówczas, gdy któryś z pojazdów wykroczy poza przykazaną strefę.

Takie rozwiązania potrafią też wysyłać alerty w sprawie zbliżającego się terminu wygaśnięcia ubezpieczenia. Systemy gps pomagają również utrzymać w ryzach wydatki na paliwo – osoby korzystające z pojazdów powinny zostać poinformowane, że taki system będzie monitorował samochód – doświadczenie fleet managerów uczy, że zużycie paliwa po zamontowaniu takich urządzeń ulega zmniejszeniu.

Regulamin raz, dwa

Jeżeli firma posiada auta służbowe to ktoś powinien również opracować regulamin korzystania z flotowych aut. Powinna go podpisać każda osoba, która użytkuje służbowy samochód. W regulaminie zobowiązujemy kierowców do dbania o pojazdy i zgłaszanie wszelkich usterek. Oczywiście załączamy też wytyczne dot. korzystania z aut – odbierania ich oraz odstawiania na miejsce. Regulamin powinien zobowiązywać kierowców do jazdy zgodnej z przepisami i zasadami współżycia społecznego. Do zarządzania flotą warto wyznaczyć osobnego pracownika, który będzie fleet managerem. Do jego zadań może należeć stworzenie regulaminu czy wydzielanie pracownikom aut, wreszcie analizowanie raportów generowanych przez monitoring gps. Fleet manager powinien zadbać też aby pojazdy były odpowiednio ubezpieczone.

Reklama na kółkach

Warto zwrócić też uwagę, że firmowe pojazdy są tak naprawdę potencjalną i darmową powierzchnią reklamową – wiele firm okleja samochody logotypem firmy – w branży mówi się obrandowanie pojazdów. Pamiętać trzeba, że pojazd to poruszająca się i mobilna wizytówka przedsiębiorstwa – dopilnujemy aby flota aut była czysta. W takim wypadku często najlepiej sprawdza się wykupienie na jakiejś myjni pakietów – wychodzi taniej, jak to w hurcie. Warto zadbać też o negocjowanie z dostawcami dobrych cen – w warsztatach, ale też przy zakupie pojazdów, czy leasingowaniu. Rozmowy tego typu, czy negocjacje mogą leżeć w gestii fleet managera – oczywiście po otrzymaniu stosownych upoważnień od zarządu firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>