Jak używać sprzęgło w samochodzie

Sprzęgło poprzez swoją pracę narażone jest na częste awarie, a te po wizycie w serwisie samochodowym okazują się niezwykle kosztowne. Jednak to, po jakim czasie się ono zużyje, zależy przede wszystkim od samego kierowcy.

Typowym i podstawowym błędem jest częsta jazda na tzw. „półsprzęgle”. Wiąże się to ze zbyt długim przetrzymywaniem pedału sprzęgła podczas ruszania, zmieniania biegów, czy ciągłym trzymaniu nogi na pedale sprzęgła. Oczywiście dozwolone jest to przy manewrach parkowania, hamowania, ale podczas normalnej jazdy sprzęgło narażone jest na zbyt dużo zużycie. Innym z błędów jest także zbyt gwałtowne puszczanie sprzęgła, zwane inaczej strzelaniem ze sprzęgła, czego efektem jest szarpnięcie przy ruszaniu, czy zmianie biegów. Warto nauczyć się płynnego operowania sprzęgłem podczas jazdy.

Zacznijmy od prawidłowego ruszania samochodem. Ten manewr powinien się zacząć od lekkiego puszczenia sprzęgła z równoczesnym także lekkim dodawaniem gazu. Samochody mają różną czułość sprzęgła, jednak zasada działania jest zawsze taka sama. Sprzęgłem operować należy delikatnie i wyczuć moment, w którym zacznie ono „brać”. Jak to poznać? Zaczynają wtedy gwałtownie spadać obroty silnika, a samochód zaczyna mocniej wibrować i ruszać do przodu. Kiedy ten nabierze już stałą prędkość, wtedy należy z wyczuciem i powoli puścić sprzęgło.

A co z hamowaniem? W tym przypadku nie powinno zaczynać się od pedału sprzęgła. W potrzebach nagłego hamowania kierujący instynktownie wciskają wpierw pedał sprzęgła, a potem hamulca, co w rzeczywistości wydłuża drogę hamowania. Hamowanie od odpuszczenia pedału gazu, a potem lekkim dociskaniu hamulca roboczego. Dopiero po zmniejszeniu prędkości wcisnąć należy sprzęgło do oporu i wrzucić jałowy bieg. Takie hamowanie jest bezpieczne, a także ekologiczne, pozytywnie wpływając na zużycie paliwa.

Także przy wjeżdżaniu w zakręty trzeba przestrzegać kilku zasad. By poprawnie wykonać ten manewr i uniknąć zgaśnięcia silnika, trzeba odpowiednio zredukować bieg i pokonać zakręt na drugim, bądź trzecim biegu. W razie awaryjnej, niespodziewanej sytuacji, kierujący pojazdem ma możliwość uniknięcia wpadnięcia w poślizg.

Właściwe operowanie sprzęgłem to podstawowa cecha dobrego kierowcy. Dzięki niej wpływa się na bezpieczeństwo jazdy, zużycie paliwa, a także żywotność tego zespołu.

Artykuł powstał we współpracy z CentrumSprzegla.com.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>